keskiviikko 3. tammikuuta 2018

Arki alkoi

Hellurei taas. Eilen en jaksanut kirjoittaa yhtään mitään, sillä kissa harrasti yöllä riekkumista ja istui puussa, joten yöunet jäivät vähiin edellisyönä. Viime yönä nukuimmekin kaikki oikein hyvin, jopa katti oli hiljaa.

Työpäivä kului eilen silmät ristissä ja kalenteria päivitellen. Kyllä on kokouslihakset tiukilla keväällä..  Sain tehtyä ihan oikeita hommiakin, samoin kuin tänään, kumma kyllä.

Kalenterinmetsästysretkellä
Tänään soitin puoli kahdelta kotiin pienimmälle, että mitä kuuluu ja herätin sen :O Syynä hänelläkin edellisyön kissa-show sekä sen lisäksi keskimmäinen, joka oli pelannut poikien huoneen koneella puoli kahteen asti yöllä. (Sanoin pari valittua sanaa keskimmäiselle tästä.)

Keskimmäinen soitti ja kysyi, voiko tyttöystävä tulla kylään ja sanoin, että tottakai voi. Oli paikalla vielä, kun tulin töistä ja saatoin antaa joulun aikaan neulomani pipon ja lapaset hänelle. Oli kovin tyytyväinen :)

Enemmän farkunsiniset kuin kuvassa näyttää

 Nyt menen kiusaamaan kissaa, jotta se nukkuisi yöllä eikä kukkuisi kuusessa.
Rontti
Sattuneesta syystä pakko laittaa vanha biisi.


P.S. Olin aikonut varata ajan hammastarkastukseen. Nyt yhtä yläposkihammasta särkee ja se on kylmänarka. Kiva, että perikunta sai veronpalautuksia ja että on komea hammaslääkäri :P Pitänee huomenna soitella sinne.

maanantai 1. tammikuuta 2018

Vielä kerran



Ihan Paimenta varten:

LUETUT KIRJAT 2017
Pascalidou, Alexandra: Taxi
Shields, Carol: Kivipäiväkirjat
Adichie, Chimamanda Ngozi: Meidän kaikkien tulisi olla feministejä
Moyes, Jojo: Ett hundra mil
Sepetys, Ruta: Färgen på drömmar
Sumiala, Johanna: Median rituaalit
Keyes, Marian: Rachel’s holiday
Sheldon, Sidney:
The other side of midnight
                      Master of the game
Quinn, Suzy K.: Show, don’t tell
Chevalier, Tracy: At the edge of the ochard
Mieville, China: The census-taker
Gibbs, Abigail: Dinner with a vampire
Rauhala, Pauliina: Taivaslaulu
Pilcer, Rosamunde:
The Shellseekers
                      September
                      Sleeping tiger
                      Empty house
                      Snow in April
Statovci, Pajtim: Tiranan sydän
Hirvisaari, Laila: Hiljaisuus
Soucy, Gaétan: Tulitikkutyttö
Lovell, Mary S.: Mitfordin tytöt
Binchy, Maeve: Echoes
Hobb, Robin: Assasin’s fate
Lindholm, Megan:
Reindeer people
                      Wolf’s brother
Hamilton, Alwyn: rebel of the sands
Holma, Antti: Kauheimmat runot
Bujold, Lois McMaster: Cetaganda
Fforde, Jasper: Something rotten
Heilig, Heidi: Girl from everywhere
Gaskell, Elizabeth: North and south
Aaronovitch, Ben: Hanging tree
Simukka, Salla:
Punainen kuin veri          
                      Valkoinen kuin lumi
                      Musta kuin eebenpuu
Harris, Charlaine: Night shift
Horowitch, Anthony: The devil and his boy
Armstrong, Kelley:
                      Visions
                      Deceptions
                      Betrayals
Gaiman, Neil: Good omens (BBC)
Susi, Pauliina: Pyramidi
Lundberg, Sofia: Den röda addressboken
Puikkonen, Emma: Eurooppalaiset unet
Clark, Mary Higgins: Missä olet nyt?
Grisham, John: Bleachers
Carriger, Gail:
Changeless
                      Blameless
Arnaldur Indridason:
                      Räme
                      Haudanhiljaista
                      Ääni kuin enkelin
                      Mies järvessä
                      Talvikaupunki                  
                      Hyytävä kylmyys
                      Sameissa vesissä
                      Jyrkänteen reunalla
                      Menneet ja kadonneet
                      Mestaruusottelu
                      Reykjavikin yöt
                      Varjojen kujat
                      Muistin piinaamat
Galbraith, Robert:
                      Käen kutsu
                      Silkkiäistoukka
                      Career of evil
Moriarty, Liane: Nainen, joka unohti
Hurley, Andrew Michael: Loney
Viikilä, Antti: Kirjeitä Engelin kaupungista
Hurme, Vuokko: Kiepaus
Cornwell, Bernard: The Last kingdom
Haddon, Mark: The curoius case of the dog in the nighttime
Rotfuss, Patrick: The slow regard of silent things



sunnuntai 31. joulukuuta 2017

Vuodenvaihde

Kuuluu olevan jo lähellä paukkeesta päätellen. Pienin on onnesta soikea, ovat miehen kanssa pihalla puakuttelemassa. Minä ja kissa katselemme sisätiloista ja isoveljet lähtivät jo tahoilleen juhlistamaan vuoden vaihtumista.

Olen saanut luettua vielä yhden kirjan loppuun, koko listan voi katsoa täältä jos kiinnostaa. Jostain syystä minä ja GR olemme aika usein eri mieltä lukemieni kirjojen määrästä ja siksi pidän tupla-kirjanpitoa. Nyt oli ainakin yhdestä Arnaldurista jäänyt vuosi pois, sekin voi selittää.

Eilen kävi työ-ystävä Heidi kahvilla. Siinä sivussa korjasimme nahkatakkini revenneen taskun nahkaliimalla ja pelasimme kuutisen erää Exploding Kittensiä kolmestaan pienimmän kanssa, nyt se alkaa jo sujua ja onkin varsin hauska :)

Tänään olen lukenut ja käynyt pihalla kissan kanssa vartin verran. Oli mielenkiintoista, löysimme monta ihanaa ruohotupasta sekä metkoja haisuja :P

Nyt menen tästä kahvinkeittoon ja jumitun sohvalle neulomaan loppuillaksi. Nähdään ensi vuonna :)



Täytyy lisätä tällainen hupaisa pikkujuttu: entinen luokkakaveri ja edelleen hyvä ystävä oli päivittänyt fb:ssä kuvia heidän vuoden viimeiseltä patikkaretkeltä Sipoonkorvessa tänään. Kuvissa oli märkää metsää sekä puoli kiloa suppilovahveroita, jotka he nauttivat tänään hyvällä halulla :) Hiukan erilainen keli täällä kuin hiukan pohjoisempana, tosin tänään on ollut sentään kirkas päivä.

torstai 28. joulukuuta 2017

Hiljaiseloa

En ole kovin paljon jaksanut olla koneella tässä joulunpyhinä, melkein vieroituin jo uutisistakin. Toki tabletilla on tullut surffattua jonkin verran.

Joulupäivänä luin FBstä, että vanhimman veljeni anoppi on heittänyt lusikan nurkkaan. Tapaninpäivänä nuorin veljeni Kimmo (hän jota useimmin näen) tuli käymään, ihmettelimme vain yhdessä ettei mitään ns. virallista ole kuulunut. Tosin vanhin veljemme on varsin hankala phuelinkumppani, hän pitää sellaisia pitkiä hiljaisuuksia joista ei tiedä pitääkö jatkaa vai ei.

Olen lähinnä istunut neulomassa sohvalla ja katsonut kaksi kautta Unfrogotten tv-sarjaa, aloittanut Crownin kakkoskauden ja äsken katsoin Legion-sarjan loppuun. Näiden myötävaikutuksella olen saanut neulottua yhden pipon ja siihen samanlaisen (yhden) lapasen, nyt meinasin mennä aloittamaan toisen lapasen. Aika nopsaan olen saanut ne tehtyä, pipossa meni pari päivää, lapasessa yksi. (Sudelle tiedoksi; näiden jälkeen aloitan ne sun.)

Katsoimme myös pienimmän kanssa uudestaan Yksin Marsissa-elokuvan, joka kestää yllättävän hyvin useammankin katselun.

Tänään kävimme pienimmän ja mun työ-ystävän kanssa elokuvissa katsomassa Jumanjin uuden version. Vanhaa en koskaan jaksanut katsoa kokonaan, en edes alusta tai lopusta vaan lähinnä keskeltä jotain. Tämä uusi versio oli hervottoman hauska, välillä nauroimme aivan vedet silmissä ja silti siinäkin oli ihan hyviä ajatuksia.

Ai niin, luinhan yhden kirjankin loppuun eli tällä hetkellä vuoden saldo on 72.


sunnuntai 24. joulukuuta 2017

Joulurauhaa

huutelee katti oven vieressä päästyään tänään ulos jopa kahdesti. Kuusi on ollut todella kiinnostava, mutta ulko olisi mieleisempi kuin yksi vaivainen puu :)


Hyvää joulua näiden kuvien myötä <3

lauantai 23. joulukuuta 2017

Joulun ihme

Pyykkikone yritti kuolla, ei pyörittänyt rumpua huuhteluiden loppuun vaan jäi paikaoilleen junnaamaan. Katsoimme netistä valmiiksi sen seuraajan ja sitten mies kokeili vielä kertaalleen, jos tuo lähtisi. Ja ihmeiden ihme, lähti se. Tosin olin jo ehtinyt huuhtoa pyykit käsin ja ripustaa, pitää pestä ne uudelleen illempana. (Totesin mielessäni, että onneksi ei ole tarvinnut missään avannossa pestä pyykkejä vaan on pyykkikone tai ainakin lämmin vesi tulee hanasta.)

Nyt pyykkikone käy, pesee jotain rummunpuhdistusta ja ihan hyvin pyörii.

Eilen spotify'yn tekemäni joululaululista on ihan ookoo. Ei kauheasti aiheuta päänsärkyä ja keskimmäinenkin on jaksanut olla samassa huoneessa askartelemassa tyttöystävälle korttia lahjan seuraksi.

Pitäisi mennä keittiöön tiskaamaan pannuja. Sen jälkeen olisi vuorossa erilaista tasojen tyhjennystä ja joulukuusen sisäänronttaus.

Laitan varmaankin vasta huomenna joulutervehdyksen tänne blogiin, se on vähän kuin perinne :)

Nähdään!

LISÄYS

Pyykkikone oli tenhyt ns. hätäpissat eli päästänyt vedet ulos, saa nähdä pitääkö sittenkin käydä huomenna hakemassa uusi vehje.

perjantai 22. joulukuuta 2017

Joulusiivo

Olen tänään imuroinut kämpän ja pessyt lattiat kissan ystävällisellä avustuksella. Moppi oli todella kiinnostava, samoin kuin likavesi. Onneksi sentään tuo ei mennyt ämpäriin uimaan.

Kävimme myös tutustumassa ensimmäistä kertaa pihaan valjaissa pienimmän ja keskimmäisen avustuksella. Sirius olisi halunnut olla pitempäänkin ja kiipeillä puihin, mutta kun otin sen syliin jossain välissä, huomasin sen vapisevan kylmästä. Olimme pienen hetken vielä ja sen jälkeen kissa tuli ihan tyytyväisesti sisälle lämmittelemään, vaikka naukuikin ovella takaisin ulos.




Eilinen meni ihan mukavasti. Aamulla olin hyvissä ajoin luottamusmiesten tapaamisessa ja omasta mielestäni näyttää siltä, että tarvitsen ehdottomasti lisäkoulutusta, jos aion olla henkilöstön edustajana kaupungilla. Vähän hirvittelin, mihin olen taas lupautunut, mutta toisaalta tästä tulee ihan mielenkiintoista lisää normityöhön. Harmillisesti kokoushuoneessamme oli kokolattiamatto, joten menin tukkoon jo tunnissa ja korvat alkoivat lukkiutua, jota jotkut pitävät myös homeoireena. Epämiellyttävää se kyllä oli.

Iltapäivällä takaisin normaalilla kustannuspaikalla kävimme työparin kanssa kahvilla läheisessä kahvilassa ja pian sen jälkeen saatoinkin lähteä toisen kerran galaksiin kaukana täältä työ-ystävän kanssa, leffa oli edelleen hyvä. Adam Driverin Kylo Ren on erinomaisen hienoa näyttelijäntyötä.

Valitettavasti tämä on SW7:sta

Unohdin kertoa, että työterveyslääkärikin soitti jo keskiviikkona kilpirauhas-verikoeen tulokset; ne olivat sellaiset, että lääkitystä ei tarvita. Ymmärsin lääkärin puheista, että arvot olivat niin hyvät, kuin voi olla. Vähän ihmettelen näitä oireita, mutta kai se kaikki sitten on sisäilmasta johtuvaa.

En tiedä olenko muistanut kertoa, että hyvä työkaveri, jolla todettiin syöpä polvileikkauksen yhteydessä oli viime viikolla kontrollissa ja kaiken piti olla kunnossa, mutta selkäruodosta ja niskasta löytyi uudet kasvaimet.

Pienin toi välitodistuksen, oikein hyvän sellaisen :)

Olen yrittänyt vääntää Spotifyssa itselleni joulumusiikkilistaa, kun en kerta kaikkiaan kestä näitä yleisimmin soivia murheellisia molleja. Vaikeata on silti. 


Joku kehui Sia'n joululevyä ja kuuntelin senkin sitten... Olisi varmaan ihan kiva, jos saisin laulajan ääntämisestä selvää. Esimerkiksi laulun 'Underneath the mistletoe' otsikko piti tarkistaa pariinkin kertaan, koska minusta laulaja sanoi 'Underneath the mazeltov', joka on ihan eri juttu.

Tässä nyt kuitenkin ainoa tuolta kys. henkilön levyltä kelpuuttamani laulahdus.


Nyt taidan neuloa jotakin.


keskiviikko 20. joulukuuta 2017

Vierailupäivä

Tänään oli asiakkaita tai oikeammin sanottuna kirjastoon tutustujia enemmän kuin varsinaisina aukiolopäivinä.

Tietysti ensimmäisenä tuli veljeni hakemaan yhtä allekirjoitusta, jotta saamme kuolipesän veronpalautukset itsellemme. No, siinä ei kauan mennyt (onneksi). Oli kiva nähdä Kimmoakin pitkästä aikaa. Hän kertoi käyneensä maanantaina mökillä hakemassa pari taulua, jotke menevät keväällä Riihimäelle taidenäyttelyyn lainaan.

Ollessamme lähdössä lounaalle Palolaitokselle tuli eräs opettaja hakemaan hänelle luvattua aineistoa, onneksi sekin oli nopea homma ja pääsimme syömään makoisia maksapihvejä.

Lounaan jälkeen saimme vieraiksemme erään lähistön opetuspaikan maahanmuuttajaopiskelijat. He puhuivat jo hyvää suomea ja olivat varsin hauskoja. Kaksi opettajaa oli mukana ja esittelimme sitten koko taloa hieman heille kaikille. Kävimme myös tutustumassa juhlasaliin, jossa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaat harjoittelivat tulevan joulujuhlan ohjelmaa, heillä kun on liian pieni sali itsellään.

Heistä päästyämme kaksi omaa opettajaamme poikkesi jouluntoivotuskäynnillä ja vaihdoimme kuulumiset sekä päivittelimme eilisen uutisia.. Kopioin tähän erään tuttavani fasekaverin sanat.

"Kelluva kakka jota ei saa millään vedettyä viemäriin.
 Aina kuuluu "plumps" ja Hakkarainen pilkistää pöntöstä" 

Näiden jälkeen tulikin kaksi taideharrastajaa hieman porrastetusti paikalle kyselemään talon taideteosten nimistä ja tekijöistä. Toinen kyseli vanhoista ja työpari lähti hänen kanssaan kirjavarastoon etsimään tietoa ja toinen kyseli uudemmista, hänelle lupasin laittaa s-postia kunhan saamme tiedot kaivettua johtajasta. 

Alla yksi talon taideaarteista, joka on tosin tällä hetkellä näyttelyssä jossain (en muista missä).  Jos haluatte kuukkeloida työpaikkani niin siitä vain :P

Contrapunctus
Vihdoin pääsin pois töistä ja mies oli vastassa autolla, testiajoa suorittamassa. Se sujui hyvin, joten kävimme sitten kahdessa(!) tukussa ostamassa loput joulu-yms. ruoat. Pitää syödä muulloinkin, kuin pyhinä. 

Nyt lähden nukkumaan. Huomenna menen JHLn luottamusmiesten tapaamiseen (kääk) Opeviin ja illalla katsomaan Tähtien Sodan uudestaan. Nähdään!